Zdravotnické nakladatelství Galén

Na Popelce 3144/10a, 150 00 Praha 5, tel. 257 326 178, http://www.galen.cz


Urgentní medicína

obrázek jpeg (59kB) 

 


Vybrané hudební projekty

podporuje

 

 obrázek jpeg (667kB)


POSKYTOVANÉ SLEVY

karty ISIC, IYTC, ITIC,

ALIVE, STAFF CARD

SLEVA 10 %

 

obrázek gif (4kB)

 



 

 

Katalog - Detail knihy

obálka

Už ráno začal večírek

Recenze

Písňové texty Pavla Šruta, jednoho z nejtalentovanějších psavců pro místní popaře a rockery, v knižní podobě vyšly již třikrát: ve sbírkách Cokoliv, Kolej Yesterday a Dvě tváře. Aktuální soubor Už ráno začal večírek je však přece jen nejrozsáhlejší, nejpřehlednější a navíc doplněn diskografií a rozhovorem se samotným autorem. Spíše než sborník připomíná procházku po té kvalitnější části české pop music: Vladimír Mišík, Pavel Prokop, Lenka Filipová, Marta Kubišová, Petr Novák, Olympik nebo Radůza. Co interpret, to nadčasový text, který funguje i bez doprovodu hudby v čisté, psané podobě. Skvělé připomenutí autora, na jehož slovech vyrůstalo několik generací posluchačů.

Aleš Borovan


Recenze

ŠRUT BILANCUJE SVOU MISI V POP MUSIC

 

Písňové texty básníka Pavla Šruta se za normalizace podílely na kultivaci české scény

Po výboru milostné poezie Nejkrásnější bývají na útěku vychází básníkovi a textaři Pavlu Šrutovi, který nedávno oslavil sedmdesátiny, další soubor - tentokrát písňových textů. Pod názvem Už ráno začal večírek najdou čtenáři na sto padesát autorových textů a zhudebněných básní, jež jsou známy z podání Michala Prokopa, Luboše Pospíšila, Vladimíra Mišíka a dalších zpěváků.

Až na dvě tři výjimky většina Šrutových songů nezlidověla. Na to mají relativně složitou strukturu, občas poněkud knižní slovník a nezřídka i vážnější přesah. Své posluchače si však našly. A to nejen v osmdesátých letech minulého století, kdy se podílely na kultivaci, ba přímo obrodě české pop music.

Přelomovým se stalo album Kolej Yesterday z roku 1984. Zdařilý comeback zpěváka Michala Prokopa vynesl na světlo i osobitého textaře, který v sobě nezapřel básnickou zkušenost. Vedle tehdejších hitů typu Knoflíky lásky, Zvonky štěstí, Sny o tygří lady či naopak pseudofilozofických blábolů tuzemského art rocku působily písňové texty Pavla Šruta jako balzám. Nebály se melancholie, metafor, neotřelých obrazů, ale přitom věděly, že se ta „poézie" musí trochu umenšit, aby se vešla do písničky.

 

Nestřílejte na milence

Šrutovy texty Bitva o Karlův most, Kolej Yesterday, Než přijde dcera z diskotéky či třeba Píši vám, Karino pojednávaly - stejně jako zmiňované Knoflíky lásky - také většinou o citech a vztazích, ale jaksi jinak, dospěleji a s větším nadhledem. Milostná vzplanutí konfrontovaly s deziluzí partnerských stereotypů, vyprávěly i o lásce prodejné, mateřské či o tíživém vztahu otce a dcery. Ačkoli právě z této písně mu dobová puritánská cenzura vyškrtla zmínku o tom, že dívka „už má dávno měsíčky", přesto se Šrutovi podařil vlastně husarský kousek. Zatímco jako básník byl v té době v klatbě a sbírky vydával jen samizdatově, jeho texty se nenápadně linuly z rádií, gramodesek a koncertních sálů.

 

Dávno čili Yesterday

Šrutovy rané písničky měly štěstí v neštěstí. Jejich slova padala do šedi normalizačního nečasu, v němž o to více vynikla, zazářila a byla vyslyšena. Kromě trablů s láskou dokázal básník občas obrazně vyslovit i obecnější pocity a bolesti oné mlčící většiny či, libo-li, šedé zóny. „Papír zabalí kámen / slza pomalu kámen rozdrolí / a sotva ráno vstanem / už jsme hned cokoli... // Vždyť si jen trochu hrajem / kolečka v soukolí..."

Normalizace měla, podobně jako Jekyll a Hyde z jedné Šrutovy písničky, dvě tváře. Jednu lživě oficiální a druhou soukromou, jejíž tesklivé pravdy byly nejčastěji utápěny někde v baru jménem Krásný ztráty či v hospodě Na věčnosti. Textař Šrut je silný tam, kde tuto schizofrenii a mravní relativitu v náznacích postihuje. I ten anděl - a že je v textech Pavla Šruta někdy až přeandělováno - pak bývá „navoněný sírou". Méně přesvědčivým se tvůrce jeví, snaží-li se v písni o konkrétní společenskou kritiku, například U hrobu Neznámého úředníka, Motýl Anonym, Vanda a Žanda či Kuřata v igelitu.

Jednou z mála Šrutových písní, které zlidověly, je erbovní Kolej Yesterday. „To bejvávaly na koleji časy / už ráno začal večírek..." Právě z tohoto opusu, jenž je přesně namíchanou směsicí lehké nostalgie, rebelie a poezie, vyňal básník název sumáře svého obcování s populární hudbou. A co na tom, jak se Pavel Šrut nechal někde slyšet, že ve skutečnosti na studentské koleji nikdy ani nepřespal. Vždyť i Schelingerův Holubí dům začíná křikem racků, a nikomu to nevadí. Pravda a báseň spolu v umění - natož pak v pop music - souvisejí docela jinak než ten pověstný doktor Jekyll a pan Hyde.

Jan Nejedl


Recenze

KOLEJ YESTERDAY A DALŠÍ ŠRUTOVY SLAVNÉ TEXTY SE SEŠLY V JEDNOM SVAZKU

 

K dubnovým sedmdesátinám Pavla Šruta vydalo nakladatelství Galén souborné vydání jeho písňových textů. Mnohé z nich bez nadsázky zlidověly: Kolej Yesterday, Krásku v nesnázích či V baru jménem Krásný ztráty zná velká část Čechů.

Šrutovy písňové texty patří již od začátku osmdesátých let k tomu nejlepšímu, co v české zpívané poezii vzniká. Jako první začal jeho překlady básní Roberta Gravese zpívat Luboš Pospíšil, poté nahrál dodnes nevydané demosnímky s písněmi se Šrutovými texty Petr Skoumal.

V druhé polovině osmdesátých let přešly do nejširšího posluchačského povědomí jeho texty v interpretaci Michala Prokopa, Vladimíra Mišíka, Heleny Arnetové a C&K Vocalu. V průběhu let přibyli k zpěvákům Šrutových textů také Lenka Filipová, Marta Kubišová, Petr Novák, Olympic či Radůza.

Sám autor na osmdesátá léta vzpomíná, že „bigbít nebyl jen zábava, byl to ne snad protest, ale určitě pokus o nějaké pravdivé, neplytké a nekýčovité pojmenování nenormální normalizační skutečnosti, v níž jsme žili. Vzpomeňte si, jak byli lidi vnímaví při koncertech nebo i v divadlech k narážkám a jinotajům. A čtení jinotajů je zároveň bystření vnímavosti pro poezii. To říkám jen mimochodem. Vůbec se mi po těch jinotajných časech nestýská. Zaplaťpámbu, že už je to dávno ´Kolej Yesterday´".

Šrutovy písňové texty dosud vycházely jen ve formě výběrů. Nová kniha Už ráno začal večírek vychází v rámci galénovského projektu Olivovníky a vznikla v ediční spolupráci nakladatele Luboše Houdka s redaktorem Janem Šulcem. Svazek obsahuje kromě klasických textů i zhudebněné básně, ediční poznámku, rozhovor s autorem, podrobně zpracovanou diskografii alb, na kterých jsou písně se Šrutovými texty atd.

Hudební publicista Jiří Černý o Pavlu Šrutovi napsal: „Na rozdíl od Kainara, Suchého nebo Štaidla nezačal textovat snadno. Brzy naštěstí pochopil, že text je jen tak účinný, jak se pojí s hudbou, hlasem a doprovodem. Našel si zpěváky podle svého gusta. Včetně bluesového Vladimíra Mišíka a dětí. ´Vtělit se do dítěte, to mi jde - ale vtělit se do Karla Gotta nebo Ilony Csákové, to nesvedu za žádné peníze´".

Ondřej Bezr



ZPĚT na detail knihy